لاغری مزمن در اسب

“اسبم لاغر است “، ” حیوانم پوست و استخوان شده “، ” اسبم وزن نمی گیرد “… این ها همه حرف است و شما یا هر کس دیگر می تواند روی اسبتان هر اسمی که دلش خواست بگذارد! اما لاغری اسب اسم بیماری نیست، حتی نشانه بیماری خاصّی هم نیست، صرفا علامتی است هشدار دهنده در مورد خواه وضعیت بدنی و سلامت خود اسب یا محیط و تغذیه اسب.
به خاطر داشته باشید که ما تنها وقتی نام مشکل اسب را لاغری او مطرح میکنیم که نتوانسته باشیم دلیل و علّت واضح و قابل قبولی برای مشکل کاهش وزن او پیدا کرده باشیم. فرضا در اسبی که به عفونت مزمن مفصلی مبتلا است، حتی اگر مسأله کاهش وزن شدید در کوتاه ترین زمان ها اتفاق افتاده باشد، دیگر مشکل لاغری ( به صورت اولیه) مطرح نیست بلکه در این جا مسأله عفونت و تبعات آن از جمله کاهش وزن مطرح می باشد. بنابراین وقتی که با یک اسب لاغر روبرو می شویم، باید که به دو مسأله توجه داشته باشیم:
خواه ما نتوانسته ایم علت لاغری یا بهتر بگوئیم بیماری موجد لاغری اسب را تشخیص بدهیم و از سر کوتاهی ماست که هنوز نام مشکل حیوان، لاغری او مانده یا هم اینکه در آن اسب لاغر، اساسا بیماری ای نیست و لاجرم علامت بالینی یا تغییر آزمایشگاهی ای نیست که قابل ردیابی کردن باشد. درچنین شرایطی این شیوه پرورش یا کاستی های آن است که به لاغری دام منجر گشته است.
پس اول سؤال پیش روی ما این است: آیا این اسب لاغر، یک اسب لاغر سالم است یا یک اسب لاغر بیمار. با آنکه در نظر اول این پرسش ساده و پیش پا افتاده می نماید اما پاسخ به همین یک سؤال ساده است که ما را در تشخیص علت لاغری دام فوق العاده یاری می رساند. اگر که شما علل محیطی یا شیوه زندگی اسب را عامل بروز کاهش وزن فرض کرده اید، دیگر بر شماست که در پی اثبات فرضیه خود به جستجوی شرایط زندگی اسب و محیط و نحوه پرورش او بپردازید. این نصیحت را هم از من داشته باشید: به هیچ وجه به گفته های مهتر یا صاحب اسب یا باشگاه در مورد کافی بودن یا نبودن مقدار غذای دام اعتماد صد در صد نداشته باشید، حتی به چشم خودتان هم اعتماد نکنید، تا غذای هر روز را وزن نکرده اید (نگفتم که تا غذای هر روز را ندیده اید) از کافی بودن غذا ( ونه از کیفیّت غذا) مطمئن نشوید.
موقعی که از عوامل محیطی کاهش وزن اسب سخن به میان می رود، فراموش نکنید که اسب اسیر دست ماست. چه بسیار مواقع که ناکافی بودن غذا، یا کیفیت نا مطلوب غذا، محرومیت از آب، کار بیش از حد و یا کارشدید و نا منظم تحمیل شده بر اسب تمرین نا کرده عامل اصلی لاغری اسب میباشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp